Δευτέρα 25 Ιουλίου 2016

Μαθησιακές Δυσκολίες και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Τι γίνεται με τα φιλολογικά μαθήματα;

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, κυρίως όταν φτάσουν στο γυμνάσιο και το λύκειο,εντοπίζεται στα θεωρητικά μαθήματα. Οι σοβαρές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές δεν οφείλονται αποκλειστικά στη φύση των μαθησιακών δυσκολιών, αλλά και στις ιδιαίτερες γνωστικές και οργανωτικές απαιτήσεις που δημιουργούνται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. 
Συγκεκριμένα, τα μαθήματα της Νεοελληνικής, Αρχαίας Ελληνικής και της Ιστορίας, ταλαιπωρούν συχνά τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Τα μαθήματα αυτά, απαιτούν απομνημόνευση, καλή οργάνωση, κριτική σκέψη, δόμηση και ευχέρεια λόγου, σαφή γνώση, ακριβή καταγραφή πλήθους ονομάτων ανθρώπων, τοποθεσιών, ημερομηνιών, αλλά και πλήθους αφηρημένων εννοιών που ταλαιπωρούν και επιβαρύνουν την μνήμη. Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα στην αξιοποίηση γνωστικών και μεταγνωστικών στρατηγικών, ενώ παράλληλα εμφανίζουν δυσκολίες στις στρατηγικές μελέτης, στην παρακολούθηση της διδασκαλίας, στην κατανόηση και στην παραγωγή του γραπτού λόγου. Όλα αυτά προκαλούν αυξημένο άγχος, ματαίωση, μειωμένα κίνητρα και χαμηλή αυτοεκτίμηση, ενώ παράλληλα δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα στις διαπροσωπικές σχέσεις και δυσκολίες προσαρμογής στο ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο.
Οι δυσκολίες αυξάνονται με την έναρξη της εξεταστικής περιόδου. Οι μαθητές έχουν να καλύψουν ένα μεγάλο όγκο εξεταστέας ύλης, αφιερώνουν πολύ χρόνο για να μελετήσουν χωρίς όμως το αποτέλεσμα να είναι ανάλογο του κόπου τους. Παρατηρείται ακόμα, πως η εξεταστική ώρα δεν είναι πάντα επαρκής για το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες, του οποίου ο χρόνος επεξεργασίας γλωσσικών πληροφοριών είναι περισσότερο αργός από αυτόν των υπόλοιπων μαθητών. Επιπλέον, η ανασφάλεια ως προς την ορθότητα των απαντήσεων αλλά και ενδεχόμενα προβλήματα στη λεπτή κινητικότητα και τον οπτικοκινητικό συντονισμό, θα εμφανίσουν συνήθως ένα ακαλαίσθητο γραπτό γεμάτο μουτζούρες και αυτοδιορθώσεις – όχι απαραίτητα επιτυχείς.

Συνήθως τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες,  χρειάζονται μια επιπλέον βοήθεια από ειδικό παιδαγωγό που θα εφαρμόσει ένα Ειδικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Τεχνικής Μελέτης προσαρμοσμένο πάντα στις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε μαθητή ξεχωριστά, ώστε να βοηθήσει τα παιδιά να ανταπεξέλθουν στο σχολικό τους έργο.  
Το πρόγραμμα αυτό θα επικεντρώνεται στην ανάπτυξη
  • Στρατηγικών μελέτης,  (στρατηγικές εντοπισμού, στρατηγικές ρυθμού ανάγνωσης, στρατηγικές απομνημόνευσης,  στρατηγικές οργάνωσης, στρατηγικές αποτελεσματικής μελέτης)      που θα έχουν στόχο να αναπτύξουν δεξιότητες μελέτης, ώστε να βοηθήσουν τους μαθητές αφενός να χειρίζονται πολύ καλά την ύλη που μελετούν και αφετέρου να ολοκληρώσουν τις σχολικές τους εργασίες.
  • Στρατηγικών μάθησης, που έχουν στόχο να βοηθήσουν τους μαθητές να «μάθουν πώς να μαθαίνουν».
  • Στρατηγικών συμμετοχής σε διαγώνισματα
  • Στρατηγικών αποτελεσματικής επίδοσης στις εξετάσεις
Το Πρόγραμμα Τεχνικής Μελέτης προσφέρει στα παιδιά την ικανότητα σωστής επεξεργασίας των φιλολογικών μαθημάτων και τους προσφέρει την δυνατότητα να βιώσουν επιτυχίες στα διαγωνίσματα και στις εξετάσεις τους.

Αντωνία Κυρμίτση
Φιλόλογος ΒΑ
Ειδική Εκπαίδευση ΜΑ
Εξειδίκευση στην αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου